czwartek, sierpnia 31, 2006

Felasie - okazja / Rims - bargain

Była okazja, to kupiłem. Chłopaki z vwvortex robili porządki i były na sprzedaż nowiutkie felgi Vision V 18". W oryginalnych pudełkach, nigdy nie zakładane i w bardzo dobrej cenie. Jak tylko przylecą wrzucę zdjęcia.

Zamówiłem też opony do tych felg. Żadne wygibasy, samochód nie jest wyczynowy i na torze nim się nie będę ścigał.

Z instalacją opon poczekam aż założę europejskie sportowe sprężyny. Muszę zrobić listę wszystkich śrub, które trzeba będzie wymienić, zakupić kilka kluczy, sprawdzić czy lokalny AutoZone wypożycza kompresory do sprężyn. To jednak też będzie musiało poczekać, bo spłukałem się na felgach.
---
I found a bargain, so I bought them. Guys at vwvortex did some clearance and they offered brand new rims Vision V 18". Still in boxes, never mounted and with a very good price. As soon as they arrive, I will post some pics.

I also ordered tyres for these rims. Nothing special, this is not a performance car and I will not race on track with it.

I will wait with putting new wheels until I intall european sport springs. I have to make a list of bolts and nuts that need to be replaced, get some special wrenches, check if local AutoZone rents spring compressor. However, it has to wait, since I am broke after getting the rims.
Blogger Unknown na to / said:

Those 18" Vision rims are cool... Congrats!

BTW, where do you find the part numbers for the EU parts? I've noticed that online import vendors are very stingy with those part numbers.

1:42 PM  
Blogger Wujek Zdzisek z Ameryki na to / said:

EU parts: I have some contacts in Europe.

Are you looking for sth particular?

7:20 PM  

Prześlij komentarz

<< Powrót / Close

sobota, sierpnia 26, 2006

Skrzynia dalej cieknie / Transmission is still leaking

Swonick wrócił z drugiej naprawy gwarancyjnej. Co naprawili? Niewiele:

1. Środkowe światło stopu - przestało dawać po tylnej szybie. Gorzej, że najprawdopodobniej osłona, którą założyli (wydaje mi się, że jest dłuższa od poprzedniej) zaczęła dzwonić o szybę. Jak nie urok to sraczka...
2. Tylna szyba dalej się sama otwiera.
3. Skrzynia dalej cieknie (dzisiaj zaglądałem).
4. Koła dalej szurają przy ruszaniu z maksymalnym skrętem.
5. Sprzęgło dalej wibruje.

Żenada. Jutro dzwonię do VW z mordą.
---
We took back Swonick from the second warranty repair. What did they fix? Not much:

1. Center brake light seems not to glow on the rear window any more. However, the cover they installed (this one appears to be longer then the previous one) likely vibrate against the rear window. I don't know what is worse...
2. Rear right window still opens upon closing.
3. Transmission is still leaking (I have checked today).
4. The wheels still make this rubbing noise when fully turned.
5. The clutch still shudders.

This is ridiculous. I am calling VW tomorrow.



Wydaje mi się, że skrzynia jest nieszczelna na łączeniu widocznym na drugim zdjęciu.
---
It appears the tranny is not properly sealed in the middle, as it can be seen on the second picture.

Zawór bezpieczeństwa turbiny - część 1 / Boost valve, part 1

Niedługo będę instalował zawór bezpieczeństwa turbiny, i postanowiłem zmienić nieco przyłącze do kolektora wlotowego. W międzyczasie udało mi się też kupić nieco lepsze złączki.
---
I plan to install boost valve soon, and I decided to change the location of the intake tap. In a meantime I was able to bought slightly better connectors.





Złącze jest usytuowane od strony zbiornika wyrównawczego płynu chłodzącego. Jest tam wystarczająco dużo miejsca.
---
I tapped the connector on the cooling liquid container side. There is enough space there.
Blogger Unknown na to / said:

Nice! Where did you buy those connectors?

12:05 PM  
Blogger Wujek Zdzisek z Ameryki na to / said:

McMasterCarr. Look for 5463K311.

12:42 PM  

Prześlij komentarz

<< Powrót / Close

niedziela, sierpnia 13, 2006

60k (Mroofka)

W sobotę robiłem przegląd 60k w Mroofce. Zaczyna być to trochę upierdliwe, bo co tydzień to trzeba do czegoś zajrzeć :-).

W każdym razie wlałem jak poprzednio Mobil 1 Extended Performance 5W-30 (pełny syntetyk) i wpakowałem taki sam filtr oleju: Mobil 1 M1-205.

Wymieniłem też filtr przeciwpyłkowy. Filtr znajduje się po stronie pasażera pod plastikową osłoną tuż przed przednią szybą. Do odkręcenia są cztery śruby mocujące pokrywę. Sam filtr mocowany jest w ramce na dwa zatrzaski. Najgorzej idzie z założeniem z powrotem samej pokrywy, bo ta lubi się zahaczyć o wystający kawałek blachy między filtrem i plastikową osłoną pod szybą. Wystarczy trochę podnieść osłonę, żeby zlokalizować blokujący element.

Obejrzałem samochód od spodu. Żadnych przecieków i innych uszkodzeń nie stwierdziłem. Płyny też w normie.

W następny wolny weekend muszę zmienić płyn hamulcowy, bo minęło już dwa lata od ostatniej zmiany. Pewnie będę potrzebował zatrudnić Słonia do pomocy przy naciskaniu pedału.

Zamieniłem też koła. Przy okazji rzuciłem okiem na klocki hamulcowe. Tylne wyglądają na bardziej zużyte niż przednie, ale jeszcze trochę można na nich pojeździć. Myślę, że na 65k będzie można się zastanowić nad zmianą.

PS. Kupiłem sobię wreszcie podnośnik hydrauliczny tzw. jamnik. Teraz podnoszenie samochodu to pikuś. Gorzej z podniesieniem samego podnośnika, bo bydle waży chyba ze 30kg.
---
Last saturday I did 60k service maintenance in Mroofka. It is becoming slightly annoying to check something in our cars every week :-).

I used same oil as last time: Mobil 1 Extended Performance 5W-30 (full synthetic) and same type of oil filter Mobil 1 M1-205.

I also replaced the cabin pollen filter. The filter is located on the passenger side, just under the plastic cover in front of the windshield. The cover is attached with four bolts. The filter is in the frame clipped with two latches. The worst part is to put back the cover, as there is a small metal part sticking out over the filter that blocks the cover from being inserted.

I have inspected the car from the bottom and I have not found any leaks or any other damages. I have checked all the fluids, and they were fine.

During next available weekend I have to change brake fluid, as it was already two years since last change. I will consider asking Słon to help me out with pushing the pedal.

I also rotated the wheels. While doing this I checked the brake pads. Although rear ones are worn out more then the front ones, they are still ok. I think I can consider replacing the rears at 65k.

PS. I have finally bought a hydraulic lift for the car. Now, lifting a car is a breeze. However, lifting a lift is a pain as it weights about 60lbs.
Blogger Unknown na to / said:

I have the over sensitive windows too! Very annoying when using remote... BTW, can you post a digram of where the center jack points are? I heard many conflicting info on this. (I have a MkV Golf, BTW.)

Thanks for your posts. They're truly helpful!

1:57 PM  
Blogger Wujek Zdzisek z Ameryki na to / said:

I do not have any diagram for center jack points. I use the same points as for normal jack. I only installed the pads for jack stands.

8:34 AM  

Prześlij komentarz

<< Powrót / Close

poniedziałek, sierpnia 07, 2006

Swonick - naprawa gwarancyjna 2 / Swonick - warranty repair visit 2

Zawiozłem Swonicka do serwisu po raz drugi. Nic z tego co poprzednio zgłosiłem nie naprawili:

1. Środkowe światło stopu w nocy odbija się od tylnej szyby i nic nie widać - jak dla mnie to jest błąd w sztuce w projekcie, bo przy tym nachyleniu szyby nawet jeśli przykleją światło do szyby i nie będzie się odbijać od powierchni wewnętrznej, to odbije się od powierzchni zewnętrznej i refleks idzie w kierunku środka szyby. Nie wiem po jaką cholerę zmienili lokalikację tego światła z dolnej części szyby (w Mk4) na górną (Mk5)...
2. Prawa tylna szyba ma nadwrażliwy czujnik "przycięcia" i sama się otwiera przy zamykaniu. Jest to o tyle wnerwiające, że często zamykam szyby zdalnie kluczykiem i już mi się zdarzyło zostawić szybę otwartą.
3. Cieknie olej na skrzyni, podobno z jakiegoś innego korka. Zobaczymy.
4. Przy maksymalnym skręcie kół słychać szuranie przy ruszaniu.
5. Sprzęgło drga przy włączaniu - to podobno przypadłość diesli, ale już czytałem przypadki, że się komuś sprzęgło rozsypało, więc niech lepiej sprawdzą.

Na wszelki wypadek kazałem nie dotykać tylnych świateł po ostatnich przejściach.
---
I took Swonick for a warranty repair for a second time. Out of all the issues previously reported nothing was fixed:

1. The middle brake light glares on the rear window block the visibility behind the car at night. In my opinion it is a design flow. The light beam reflexes not only on the internal surface, but also on the external surface. I have no clue why they changed the location of the middle brake light from the bottom (Mk4) to the top (Mk5)...
2. Right rear window has the pinch controller oversensitive and it opens on its own upon closing. This is annoying, as I usually close the windows with a key remote, and it happened to leave the window open.
3. The oil still leaks from the transmission. They said from another plug. We'll see.
4. There is a noise at full turn of the wheel while starting driving.
5. The clutch shudders. I was told it is a feature of diesels, but I also heard of some broken clutches, so I let them take a look.

And just in case I told them not to touch the tails.

wtorek, sierpnia 01, 2006

20k (Swonick)

W ostatni weekend robiłem przegląd na 20 tysięcy mil w Swonicku: wymiana oleju i filtra, wymiana filtra paliwa, wymiana filtra przeciwpyłkowego kabiny i przełożenie kół tył-przód.

Tym razem poszedłem po rozum do głowy i poluzowałem śruby od kół, zanim jeszcze podniosłem samochód do zmiany oleju :-). Przydało się przy przekładce kół.

Ponieważ w naszej ostatniej podróży po Stanach przejechaliśmy po pozostałościach z opony ciężarówki byłem ciekawy czy nie ma żadnych uszkodzeń od spodu. Na szczęście VW z silnikami TDI mają dosyć pancerne zabezpieczenie od spodu (dłuższe niż benzyniaki, przynajmniej tak było w Mk4), którego zadaniem jest również tłumienie hałasu. W związku z tym nie zauważyłem żadnych uszkodzeń.
---
Last weekend I did my 20k miles maintenance service in Swonick: oil change, oil filter change, fuel filter change, pollen cabin filter change and wheel rotation.

This time I was wiser and I loosen the wheel bolts before I lift the car for oil change :-). Good idea if you plan the wheel rotation.

During our last trip around US we drove over the piece of truck tyre left on the road, so I was curious if there were any damages. Fortunately, TDIs are equipped with the big stron belly pan (bigger then in gassers, at least in Mk4), whish is also responsible for noise insulation. As a result I haven't found any damages.



Osłona jest przymocowana 11 śrubami: po cztery z boku (Torx 20) i trzy w tylnej części (Torx 30). / The belly pan is attached with 11 bolts: four at each side (Torx T20) and three at the back (Torx T30).




Niestety, dłuższa osłona ma też swoje wady. Nie widać czy coś cieknie. A cieknie znowu olej ze skrzyni. Skurczykoniki w serwisie się nie popisali ostatnio jak widać. Co gorsza, wydaje mi się, że nie cieknie na korq, tylko na śrubach. Trzeba będzie samochód odstawić do serwisu i bezwzględnie zażądać przedłużenia gwarancji na skrzynię.

Poprawka: Wytarłem skrzynię i tydzień później przed zawiezieniem do serwisu zajrzałem pod spód ponownie. I już sam nie wiem skąd ten olej się bierze. Skrzynia nie wygląda żeby ciekła, chyba, że od góry coś po niej spływa (płyn hamulcowy?).
---
Unfortunately, longer pan has some disadvantages as well. It is difficult to notice any leak. And in my case it was tranny leaking again. Guys at the dealership didn't do their homework well last time. What is worse it does not seem to leak through the plug. It looks more the leak is around the bolts. I plan to take the car to the dealership and definately ask for the warranty extension.

Edit: I wiped the tranny and a week later before I took it to the dealership I check the leak again. And now I am confused, as I have no clue where is the leak. Tranny does not look like it is leaking, unless sth is dripping from the top (brake fluid?)




* * *


Wymiana oleju i filtra oleju / Oil and oil filter change
Opisywałem już przy 10K. Otwieramy wlew oleju, zdejmujemy dolną osłonę, odkręcamy korek i leci.

W międzyczasie odkręciłem filtr oleju (klucz M32 albo specjalny klucz). W pudełku oprócz filtra jest nowa uszczelka pokrywy filtra, którą należy wymienić. Pozwoliłem, żeby olej spłynął, założyłem nowy filtr i dokręciłem pokrywę kluczem dynamometrycznym (25Nm).
---
I described the whole procedure at 10K. I opened the inlet, removed the pan, unbolt the plug and there was it.

In a meantime I unscrewed the oil filter cap (M32 or special tool). In the box with filter replacement I found new filter cap seal, so I replaced the old one. I let oil to drain, inserted new filter and tightened the cap to 25 Nm.




Jak już spłynie zawartość, zakręcamy korek również kluczem dynamometrycznym (30Nm). Miska olejowa jest zrobiona z alu, więc dosyć łatwo urwać gwint. Korek wymieniam za każdym razem zgodnie z instrukcją. Słyszałem że świat się nie zawali, jak się użyje starego, ale zamierzam trochę mil przejechać tym samochodem, więc wolę dmuchać na zimne. Swoją drogą ten 30Nm wydaje mi się trochę mało, ale niech im będzie. I tak niedługo planuję zajrzeć pod spód raz jeszcze więc sprawdzę czy nie cieknie.
---
Once oil was drained, I bolted the plug to 30Nm. Oil pan is made of alloy, so it is rather easy damage the thread. I replaced the plug according to the manual. It won't be end of the world to re-use it, but I plan to drive some miles with this car, so I am just careful. BTW, this 30Nm isn't much, but that's what manual says. I am going to check it again soon for any leaks.




Na koniec pozostaje wlać nowy olej i sprawa załatwiona. Wlałem jak poprzednio 4.5 litra oleju Elf Solaris LLX 5w30 504.00/507.00 (pełny syntetyk). Samochód pojedzie znów 10 tysięcy mil, więc nie zamierzam się bawić w drobne oszczędności na oleju.
---
Eventually, I poured 4.5 liters of fresh oil. As last time I used Elf Solaris LLX 5w30 504.00/507.00 (fully synthetic). It is going to be another 10K miles bofore I change it, so I did not care much about some small savings on oil.

* * *


Wymiana filtra paliwa / Fuel filter change
Rocznik 2006 nie ma żadnego zaworu odpowietrznika, ani odwodnika na obudowie filtra. Wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana, ale jest kilka rzeczy na które trzeba zwrócić uwagę. ZALECAM OKULARY OCHRONNE! Rękawiczki też się przydadzą. I dużo szmat, żeby przykryć resztę silnika i podłożyć pod filtr. Olej napędowy źle wpływa na elementy gumowe, więc lepiej, żeby nie zostawił nam nigdzie śladów.
---
Model '06 doesn't have any drain or bleed valve on the filter cover. The change of the filter is easy, however, there are some things I wanted to point out. I STRONGLY RECOMMEND THE SAFETY GLASSES! The pair of rubber gloves is a good idea as well. And lots of rags to cover the rest of engine and put under the filter. Diesel fuel is bad for rubber, so it will be better not to leave any stains.



Do odkręcenia jest 5 śrub. Najlepiej kręcić po przekątnej, po 2-3 obroty na raz, bo uszczelka sama wypycha wieko. Potem wyciągamy filtr: ja go podważyłem z boku śrubokrętem, żeby ruszył, a potem szczypcami złapałem za kołnierz i powoli wyciągnąłem do góry. Filtr jest nałożony na trzpień i ma dwie uszczelki po stronie wewnętrznej, więc wyciąganie nie idzie tak łatwo.

Po wyjęciu trzeba opróżnik zbiornik. Najprościej odkręcić całość (2 śruby M10, 1 nakrętka M10) i wylać wszystko. Po przykręceniu z powrotem należy założyć nowy wkład i wymienić uszczelki (powinny być razem z filtrem).

Przykręcanie pokrywy podobnie jak odkręcanie: równomiernie (po 2-3 obroty) po przekątnej kluczem dynamometrycznym (5Nm).

Na koniec należałoby układ odpowietrzyć. Z tego co wiem, wystarczy włączyć zapłon bez uruchamiania samego silnika na kilka minut, a pompa paliwa sama zadba o uzupełnienie paliwa w filtrze.
---
It is 5 bolts to unscrew. The best way is to turn 2-3 revs at the time and then switch to the opposite bolt, as the seal pushes the cover up. Next thing is to remove the filter: I pried it a bit with a screwdriver and then used pliers to grab it by the collar and slowly pull up. There are two seals inside the filter, so it wasn't easy to pull it up gently.

Next step is to empty the container. The easiest way is to remove it (2 bolts M10 and 1 nut M10) and pour our everything. After re-installation, insert new filter and replace the seals (they should be in the box with the filter).

Installation of the cover in the same way as described above: 2-3 revs at the time and switching to opposite bolt, then tightening the bolts to 4 ft-lbs.

Last thing to do is to bleed the filter. As far as I know it is enough to turn on the ignition without cranking the engine for few minutes and the fuel pump will do the job.

* * *


Wymiana filtra przeciwpyłkowego / Cabin pollen filter change
Filtr jest w kabinie po stronie pasażera za schowkiem. Dostęp od dołu. Do odkręcenia są dwie śruby plastikowe, żeby zdjąć piankową osłonę. Potem trzeba przesunąć pokrywę w prawo i mamy dostęp do filtra.
---
This filter is located inside on the passenger side behind the glove box and it is accessible from the footwell compartment, unscrewing 2 plastic bolts and removing the foam cover. The filter is located under the cover, that needs to be slid to the right for removal.






Jak widać trochę liści i innego badziewia się zebrało na filtrze. / As it can be seen there ware some leaves and other dust inside.



Przed włożeniem nowego filtra warto odkurzyć komorę, albo przynajmniej wyciągnąć rękami resztki ze środka. Wkładamy nowy filtr stroną sciętą w prawo, zasuwamy pokrywę (w prawo), przykręcamy piankową osłonę i po zawodach.
---
It is a good idea to vacuum the filter chamber before installing a new filter. The cut part is supposed to be inserted on the right side. Last thing to do is to install the filter cover, and bolt the foam cover and we are done.



Na koniec zostało tylko przełożyć opony i przegląd zrobiony.
---
Finally, I rotated tires and the service was done.